video Full HD, 42``, sound
Niepokój w
odbiorze pracy Damiana Reniszyna może być interpretowany jako lęk spowodowany
nierozróżnieniem ożywionego i nieożywionego ciała. Na wideo bowiem „coś co jest martwe wykazuje zbyt duże podobieństwo do tego, co żywe”. A może to coś,
co jest żywe, wykazuje podobieństwo do tego, co jest martwe? Artysta trzyma
odbiorcę w niepewności – czy obiekt można zakwalifikować jako abstrakcyjną,
spreparowaną formę, czy może jako bezpośredni, figuratywny i wyabstrahowany z większej
całości element. To intelektualna niepewność i nieokreśloność wiąże pracę
Reniszyna z „niesamowitym”. Ponadto, jeśli utożsamimy „obiekt” z wideo z
fragmentem ludzkiego ciała praca rozszerza swój wymiar o problem naruszenia
granic ludzkiego ciała i zaburzenia jego integralności. „Jak gdyby skóra – ten
delikatny zbiornik – nie gwarantowała już integralności «tego, co własne», ale
przedziurawiona lub przezroczysta, niewidoczna albo napięta, ustępowała przed
wyrzuceniem zawartości”
Agnieszka Sinicka, Niesamowite - lęk, którego nie można ukoić. (fragment tekstu do wystawy NIE/SAMOWITE, Galeria
STARTER, Warszawa)
BEZ TYTUŁU | NO TITLE
NIE/SAMOWITE, Galeria STARTER, Warszawa
widok wystawy
NIE/SAMOWITE, Galeria STARTER, Warszawa
widok wystawy