2014
instalacja interaktywna
obiekty, video, video
performance, c-print, rysunek
Damian Reniszyn uczynił
przedmiotem zainteresowania relacje pomiędzy człowiekiem i obiektem. Tym razem
chodzi jednak o obiekty bezpośrednio przez niego wytworzone. Z dużym wyczuciem
materiałowym tworzy on obiekty z drewna o różnym kształcie i właściwościach
fizycznych (sprężystość, ciężar, kształt). Każdy z nich pozwala na innego
rodzaju interakcję i kontakt z nim.
Damian Reniszyn badający
właściwości przedmiotów wykonanych z drewna bada granice pojęcia
funkcjonalności. Graniczność generowanych przez niego sytuacji relacyjnych na
linii ciało-przedmiot odnosi się do problemu potencjału interakcyjnego
zawartego w kształtach i formach. Okazuje się, że nawet pozbawienie obiektu
jakiejkolwiek funkcji użytkowej nie czyni z niego obiektu nieinteresującego z
puntu widzenia odbiorcy. Przedmioty te wydają się bowiem zapraszać widza do
zmierzenia się z nimi zmieniając biernego obserwatora w aktywnego użytkownika.
Jednocześnie samo używanie staje się formą czystego działania, zależy bowiem
wyłącznie od charakteru obiektu i wyobraźni odbiorcy. To właśnie osoba stająca
wobec przedmiotu musi wymyślić co może z nim zrobić – możliwości nie wynikają
bowiem z góry danej instrukcji bądź konwencji jego używania. Ta funkcjonalna
otwartość jest przenośnią treściowej nieokreśloności dzieła sztuki. Dzięki tej
otwartości dotykamy problemu użytkowości.
Inteligencja materiałowa
autora ujawnia się w sposobie ukształtowania omawianych przedmiotów. Obiekty te
przywołują skojarzenia z formami organicznymi. Jedynym ratunkiem przy
konfrontacji z przedmiotami bez funkcji Reniszyna jest zatem poszukiwanie w
pamięci podobnych form i układów oraz próba ich wariacyjnej adaptacji, czy też
projekcji na zastane w galerii, a stworzone przez artystę sytuacje.
Jego działanie objawia
pewne założenia o charakterze podstawowym dla ludzkiej percepcji, zgodnie z
którym sensy mają charakter asocjacyjny i kolektywny. Człowiek wchodzi w
relacje z innymi ludźmi poprzez tworzenie rozmaitych kodów komunikacyjnych,
również zawartych w wytwarzanych przez niego przedmiotach. Sygnały, które
człowiek wysyła, odczytuje i odbiera oraz na które reaguje mają charakter
symboliczny, ponieważ dążą do uśrednienia swojego sensu – dążą do oznaczania
tego samego zarówno dla wysyłającego sygnał, jak również dla jego odbiorcy. W
sytuacji zatarcia jednoznacznego sensu działań performatywnych, z jakim mamy do
czynienia w przypadku prac Damiana Reniszyna, ludzki umysł dąży do
przezwyciężenia swojej poznawczej niemocy poprzez poszukiwania drogi dla
odczytania nieznanych przedmiotów jako „znaków kulturowych”. Ich odbiorca
podejmując wyzwanie rzucone mu przez twórcę zaczyna badać przedmioty poszukując
kompromisowych odpowiedzi co można z nimi zrobić. Interakcja z nimi stanowi
rodzaj gry z ich potencjalnym znaczeniem, ale również otwartym polem
artystycznej wyobraźni, w której odbiorca jest podmiotem współkonstytuującym
przekaz.
Przedmioty Reniszyna są
zatem rodzajem sprawdzianu otwartości odbiorcy. Może on je odrzucić nie
angażując się lub przyjąć postawę aktywną, wchodząc z nimi w bezpośrednią
relację. W drugim przypadku będziemy mieć do czynienia z interakcją
symboliczną, która zachodzi w każdej sytuacji, gdy człowiek poznaje lub
wypracowuje normy odpowiadające kontekstowi w którym się znalazł – przyjmuje
zewnętrzny wobec siebie i swojej dotychczasowej wiedzy punkt widzenia, aby
dowiedzieć się w jaki sposób powinien się zachować. Dzięki takiej interakcji
świadomie włącza się w kulturę, którą jednocześnie współtworzy. W tym sensie
przedmioty Reniszyna są pułapkami zastawionymi na widza, a wejście w relację z
nimi lub powstrzymanie się od niej może być odczytywane jako świadczące o
poznawczej otwartości lub zamknięciu.
NOWY
INTERAKCJONIZM, Mateusz Bieczyński
(Nie)dotykaj!, Centrum Sztuki
Współczesnej Znaki Czasu,
Toruń
2015
widok wystawy, interakcja publiczności
PROTEZY
video performance
Full HD, 9`23``, dźwięk, loop
WEHIKUŁ
obiekt, c-print
drewno Ø 95 cm
wydruk na papierze archiwalnym 90x60 cmWEHIKUŁ
video performance
Full HD Go Pro, 57 kl./sek, 6`54``, dźwięk, loop
LUNETA z cyklu PROTEZY
obiekt, c-print
drewno, 120x60x35 cm
wydruk na papierze archiwalnym 90x60 cmLUNETA
video performance
Full HD Go Pro, 57 kl./sek, 4`24``, dźwięk,
loop
PERYSKOP
obiekt, c-print
drewno 220 x 40 cm
wydruk na papierze archiwalnym
90x60 cmPERYSKOP
video performance
FULL HD, 3`25``, dźwięk, loop``
FULL HD, 3`25``, dźwięk, loop``
OBIEKT
DO NAKŁADANIA
obiekt, c-print
drewno 40x30x30cm
wydruk na papierze archiwalnym 90x60 cm
OBIEKT DO NAKŁADANIA I
video performance
HD Go Pro 57 kl./sek.,
2`13``, dźwięk, loop
2`13``, dźwięk, loop
OBIEKT DO NAKŁADANIA II
obiekt, c-print
drewno Ø 8 cm
wydruk na papierze archiwalnym 90x60OBIEKT DO NAKŁADANIA II
video performance